מוכנות לכיתה א' ופענוח ציורי ילדים

כתבה שפורסמה בעיתונים "להיות משפחה" ו"משפחה טובה" במסגרת המדור 'בעשר אצבעות'

מאת: מיכל וימר מומחית לפענוח ציורי ילדים  והדרכת הורים 

הנה הגיע הרגע : היום הראשון בכיתה א'. כולנו זוכרים את ההתרגשות הרבה שהציפה אותנו באותו יום שבו הגוזל הקטן סוף סוף פסע לבית הספר. תיק גדול על הגב, זוג רגליים קטנות מבצבצות מתחתיו , ומשימות רבות מצפות לו: קריאה, כתיבה ועוד…

רגע לפני שמתחילים לכתוב
שאלת הבשלות לכיתה א' היא הזדמנות מצוינת להסביר את מהות הקשר בין הגרפולוגיה לציורי ילדים. המעבר מציור לכתיבה, בדומה למעבר מהגן לביה"ס, הוא מעבר מרכזי ומשמעותי בחיי הילד – כתיבה איכותית המתפתחת כראוי, חייבת להישען על יסודות איתנים שמקורם עוד בשלב השרבוט.

מאורעות שונים בחיי הילד, הסביבה החברתית בה הוא גדל, משברי גמילה, היחסים שרקם עם המשפחה הקרובה כל אלו ועוד רבים אחרים, משפיעים על האופן שבו הילד ניגש למשימת הציור ולמשימת הכתיבה בהמשך. האירועים הללו משאירים את חותמם שנים אחרי מועד התרחשותם, והילד ימשיך לצייר אותם כשיצייר עיגול, משולש או בהמשך – כשיכתוב אותיות עגולות ומרובעות.
והנה, ביום בהיר אחד – הדרישה "תראה לי את המחברת! אני רוצה לקרוא מה כתבת!" , שחלק מאתנו זוכרים מימי בית הספר שלהם (ולא תמיד בחיוך…) היא שבדרך כלל מובילה לגילוי של דיס – גראפיות למיניהן: הילד מחזיק את העיפרון לא טוב ולכן האותיות יוצאות מעוותות, קשה לו לכתוב אותיות מסוימות, הוא נלחץ ולא נהנה מחוויית הכתיבה, זורק את המחברת על הרצפה או כועס על כולם.

מה חשוב לבדוק בציורים?

המקור לקשיים הללו ולתסכול הגדול שהילד חש בעקבותיהם, טמון בשרבוטים ובציורים של גיל הגן. לכן, מידת הבשלות לכיתה א', יכולה להיבדק כבר בגיל הגן באמצעות ציוריו של הילד והיא כוללת בדיקה של מספר פרמטרים:

בדיקת הבשלות הפיסית – דרך אופן ציור הצורות, איכות הקו, סוג הלחץ וכד', ניתן לבדוק את המוטוריקה העדינה והגסה.

בדיקת הבשלות הרגשית – בעיקר דרך הצבעים והשילובים שהילד בוחר. בשלות זו מעידה על יכולת דחיית סיפוקים, התמודדות עם תסכולים ועם מצבי אי וודאות וכד'.

בדיקת הבשלות הקוגניטיבית – הכוללת זיכרון חזותי ושמיעתי, תפיסה וחשיבה מופשטת, ארגון מחשבתי ועוד – כל אלו נבדקים באמצעות מבדקי ציור ספציפיים השונים מציורים ספונטניים בהם הילד ניגש לדף חלק.

בדיקת הבשלות החברתית – שבה בודקים עד כמה הילד מביע רגשות, מהם אופני הסתגלותו למצבים חדשים, האם הוא מקבל מרות, כיצד הוא מתקשר עם סביבת בני גילו וכד'. כאן ניתן לבדוק בציור את אופי ההתארגנות על הדף, זווית השרבוט ולשלב פגישה פנים אל פנים עם הילד .

ד', בת חמש וחצי עומדת לקראת המעבר לבית הספר, והוריה מעוניינים לבדוק באמצעות ציוריה את מידת בשלותה ומוכנותה לכיתה א'.

מבחינת מוכנות פיזית, ד' היא ילדה פעלתנית ודינאמית.לעיתים היא מאבדת את סבלנותה לפרטים קטנים, אך אין זה נובע מקושי במוטוריקה עדינה אלא בצורך שלה להגיע במהירות לתוצאה שאפשר יהיה להראות לסביבה. מערכות מיקוד הראייה תקינות, ונמצא תיאום ויזו מוטורי (עין-יד) תקין לגילה.

בתחום הקוגניטיבי, ד' נבונה במיוחד. היא קשובה לכל מה שקורה סביבה למרות שנראה לפעמים שהיא עסוקה בנושאים אחרים. בעלת חשיבה אינטליגנטית ויכולת הפשטה. מהירת תפיסה ולכן נוטה, מדי פעם, לאבד את הסבלנות והריכוז, עם זאת היא זקוקה למרחב פעולה התחום בגבולות ברורים מצדכם ההורים. היא מתמלאת מוטיבציה כשיש לה במי להתחרות, והלמידה הטובה לה ביותר היא למידה מתוך עשייה: משחק, שיחה, הפעלת החושים, ניסוי וטעייה. בעתיד, אם תתקשה בנושא כלשהו בבית הספר חשוב יהיה להמחיש לה את העניין, ולהסב את תשומת ליבה לרלוונטיות שלו לחיי היומיום משום שחשוב לה ללמוד כדי ליישם!!

בתחום הרגשי לפנינו ילדה רגישה וערנית. היא משתדלת להשתלב ולמצוא חן בעיני החברה, לכן פעמים רבות היא "נוטלת על עצמה" הרבה אחריות ופוחדת להיכשל (נושא שילווה אותה גם בשנות בית ספר).

היא מודעת מאוד לחוקים וגבולות ומעדיפה לבטא את רגשותיה באופנים עקיפים. ולמה אני מתכוונת? מרוב הצורך של ד' להיות בסדר ולהתנהג בהתאם לגילה היא מעדיפה שלא להביע רגשות וחולשות בסביבת הגן. היא תמיד מחייכת, מצד שני בתוכה היא רוחשת וגועשת משום היותה ילדה רגישה, אינטואיטיבית ובעלת לב חם.
על כן, הרגשות הפנימיים הללו פורצים באופן עקיף בדפוס התנהגותי רגרסיבי : היא יכולה פתאום להתפרץ (בעיקר בסביבה קרובה), לאבד סבלנות לדברים שרק אתמול השקיעה בהם זמן רב או להרטיב בלילות. עליי לציין שנושא הגמילה המאוחרת (מוצץ/ חיתול/הרטבה) עולה במספר מקומות בציורים, וניכר שהוא גורם לה לאי שקט גופני ובעקבות זאת להפרעות שינה.

היא מאוד קשורה אל הוריה וזקוקה לקרבה ולחיבוק. כתוצאה מכך, לפעמים קשה לה להיפרד – לכן חשוב להכין אותה לקראת הבאות, ולנסוך בה את הכוח להתמודד בכוחות עצמה.
ברצוני לציין, חוות דעתי על ד' ומידת בשלותה לבית הספר היא חלקית משום שכפי שציינתי בתחילת דבריי, יש לשלב בבדיקת בשלות לכיתה א' מבדקי ציור ספציפיים ולא רק ציורים ספונטאניים .

 

 


האם להשאירה שנה נוספת בגן?


בכל מקרה, שנת הלימודים תיפתח רק בעוד למעלה מחצי שנה, וזוהי תקופת ארוכה ומשמעותית בגילאים הרכים. אני ממליצה לבדוק שוב את ציוריה בסמוך יותר למועד תחילת השנה, משום שיש בציורים היום סימנים של תהליך שינוי ולכן, אני משערת שבעוד 5 חודשים חוות הדעת תהיה שונה ומעודכנת יותר . נושא הגמילה המאוחרת שראיתי בציורים, אינו מטריד אותי משום שהכרתי תלמידים מצטיינים שהרטיבו בלילות אפילו בכיתה ג'. על כן, נכון להיום, אין לטעמי מספיק סיבות המצדיקות את הישארותה בגן לשנה נוספת.

 

רוצה לדעת עוד על ציורי ילדים? 

לרכישת הספר  "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים " בהנחה  לחצו כאן

להרשמה ופרטים בנוגע לקורס "פענוח ציורי ילדים והדרכת הורים" במחיר שאסור לפספס  לחצו כאן

 

עוד טיפים חשובים בנושא פענוח ציורי ילדים