הפרעת קשב וריכוז ADHD – פענוח ציורי ילדים

מאת: מיכל וימר תרפיסטית באמנות,מומחית בפענוח ציורי ילדים והנחיית הורים

" הוא לא יושב לרגע… אין לה סבלנות לשום דבר… כמו קפיץ, רץ קופץ ובעיקר מרביץ"

מאמר זה מוקדש לילדי קש"ר, ילדי קשב וריכוז, אלו שמתמודדים מדי יום עם המשימה המורכבת להקשיב ולהתרכז בתוך כיתה של 30 ומעלה תלמידים. וכמובן, להורים שלהם שמלווים אותם מדי יום במשימה המורכבת.
לפני שבועיים בערך התארחתי באחת מתוכנית הבוקר בערוץ 10, הנושא כפי שהוצג היה 'הפרעת קשב וריכוז', העלתי בשידור את השאלה האם נכון לקרוא לזה הפרעה.  המראיינת השיבה: "טוב, הרי זו לא 'מתנת קשב וריכוז'… ולומר את האמת איני בטוחה שלא….

מאחר ולא הספקתי להראות את כל הדוגמאות במסגרת הזמן הקצר של הראיון.

הנה לפניכם הלינק לסרטון המלא בנושא תופעת קשב וריכוז בציורי ילדים, כדאי לצפות בו כי אני מתייחסת בו לעוד מבחר דוגמאות של אבחוני קשב וריכוז שגויים ולאחריו תוספות כתובות שלי.

מניסיוני בשנים האחרונות בעבודה עם הורים לילדי קש"ר (קשב וריכוז) אין ספק כי התשובה מתחלקת לשניים: לפני האבחון וההכרה בתוצאותיו – ברוב המקרים מאוד קשה.
הורים בטוחים שהילד או הילדה עושים 'דווקא' 'מושכים תשומת לב' 'מקנא באחותו ולכן…' או פשוט 'היא שונאת אותי, ולעולם לא נסתדר'.
ואז מגיע האבחון, ולא פחות חשוב מזה ההכרה בתוצאותיו- שגם היא לא תמיד מיידית ונעשית בשלבים.
ואז פתאום, כמו במשחק טטריס, הקוביות נכנסות למקום המתאים בשורה, התנהגות אחת מצטרפת לאחת אחרת ופתאום הילד מובן יותר, לא עושה דווקא, אלא מתקשה – ולקשיים יש פתרונות.
בשלב הזה, יש הורים המסוגלים גם להגיד שזו מתנה, שזה חידד את כישוריהם ההוריים, ולמעשה כל המשפחה הרוויחה מזה.

 

האם תופעת קשב וריכוז היא אכן הפרעה?
התבוננות בשכיחות הפרעת הקשב והריכוז (DSM-IV, APA, 1994), מראה כי מדובר ב 5% מהאוכלוסייה.
לכן, לא בהכרח מדובר ב"הפרעה", אלא בתכונה המתקיימת במין האנושי כתגובה להתנהלות סיבתית כלשהי ולכן סביר גם להניח שיש יתרונות אבולוציוניים יחסיים הגלומים בה ומאפשרים לה להמשיך ולהתקיים.
למשל, יכולתו של הילד לראות את המרחב הכולל ולא רק את הגירוי הבודד מעניקה לו יתרון יחסי במשחקי כדורגל ומשחקי שדה אחרים ובבגרותו עשויה להעניק לו יתרון אפילו במקצועות כמו: הוראה, ניהול, שיווק, מחשבים ועוד.
התבוננות זו עומדת בבסיס האבחון של הציורים – אין הכוונה להשוות את הילד לבני גילו ולראות אם הוא תואם או חורג מהנורמה, אלא להבין באמת לעומק מדוע הוא מתנהג כך, ומהם היתרונות והחסרונות עבורו. כאשר ההתבוננות אינה ממקום פתולוגי דווקא, קל יותר להתייחס אל התופעה במסגרת הבית והכיתה ולהביא להקלה יעילה.
כאשר מלכתחילה הפוקוס אינו פתולוגי, יש פחות תוויות וסטריאוטיפים, ולכן גם פחות תסכול ועוינות מצד הילד, מה שעשוי לתרום אף יותר להצלחת הפתרון.
אין הכוונה, להימנעות מאבחון מקצועי, אלא יותר לחשיבה סביב השפה והאופן בו מציגים זאת לילד עצמו ולמשפחתו.
תופעת קשיי הקשב והריכוז, משולבת פעמים רבות בקשיי למידה מסוגים שונים.
הוריו של ג', בן ה-7, פנו להדרכת הורים מאחר והרגישו שכבר בכיתה א' משימת הכנת השיעורים הופכת לבלתי אפשרית. בדיקת ציוריו של ג' וביניהם זה המוצג כאן, העלתה שג' מסתובב כל הזמן בתחושה של תסכול ומשתמש בציורים, בין היתר, לשם הוצאת אגרסיות – כך שהוא מרבה לשרבט בלחץ חזק עד כדי קריעת הדף. ציוריו מוצפים בקווים ותוספות שונות ומסמלים בכך את הצפת הקשב שהוא מצוי בה, כך שיש לו הרגשה שיש סביבו המון גירויים מעניינים וחשובים באותה המידה.
השרבוט שבחר להוסיף באזור המצח, משקף בצורה טובה וייחודית את הרעש והקושי להתרכז שהוא חווה: בדיוק כמו בציור, נוצר גם בראשו פלונטר של גירויים שמקשים עליו את ההקשבה למורה או את ההתמדה בהכנת השיעורים.
ג' בן השבע – מצייר את עצמו, לדבריו, בזמן שיעור בכיתה משימת הכנת השיעורים כמו גם ההתארגנות מדי בוקר, הן משימות שמוכרות להורים לילדים ליקוי למידה כמשימות מתישות. במקרה של משפחתו של ג' הפכה שעת הבוקר לשעה מתוחה ומלאת כעסים ומריבות.
הוריו של ג' יודעים לספר, שכאשר מדובר במשימות שמעניינות אותו כמו משחקים מסוימים או אפילו משימות התארגנות כמו למשל לחופשת סקי, אותן הוא יודע לבצע במהירות וביעילות. כתוצאה מכך, לא ניתן היה להימנע מבחינתם מהמסקנה שהוא "עושה לי דווקא", ואז הכעסים רק התעצמו כלפיו.
וטיפ קטן לסיום, במקרים רבים המפתח לפתרון יעיל טמון באופן בו המשפחה רואה את הנושא. כשהמשפחה חיה בשלום ומקבלת את תכונותיו של הילד גם לילד קל יותר לחיות עמן בשלום ולקבל את עצמו. כאשר ילד מקבל את עצמו, קל ונעים יותר לחיות לצידו.

 

אז  אומר לסיכום על הפרעת – מתנת קשב וריכוז וציורי ילדים כמה דברים טובים:

 

1.  ציורי ילדי קשב וריכוז מאופיינים ביצירתיות גבוהה מאד. תוכלו לראות בתוכם ואריציות מקוריות מאד, המצאות של אלמנטים, ובכלל שפה עשירה מאד של ציור – כל אלו גם יחד יעידו על היצירתיות הגבוהה של ילדי קשב וריכוז.

 

2. ציורי ילדי קשב וריכוז מאופיינים גם ברגישות רבה – חלקם יציירו בקווים עדינים ועגולים שיעידו על היותם רגישים במיוחד ובעלי אינטואיציות מפותחות. חלק מקשיי הריכוז שלהם נובעים בדיוק מזה -הם שמים לב לכל דבר ודבר. רגישים מצד אחד וחסרי שקט מצד שני.

 

3. ילדי קשב וריכוז שלא מאופיינים בתסכולים ואלימות  – כי מצאו דרך יצירתית לתקשר עם הסביבה – יהיו בעלי חברים רבים! הם יאהבו את הגיוון החברתי, ואת הטמפרמנט האימפולסיבי שלהם הם ינווטו למגוון רחב של חברים ואינטראקציות חברתיות . כל אלו יבואו לידי ביטוי בציורים עם הרבה קישורים בתוכם בין האלמנטים. תוכלו לקרוא על כך בהרחבה במאמר זה

 

4. ילדי קשב וריכוז בפרט וילדים בכלל עושים שינויים ומהר! אם קלטתם נכון את הצרכים של הילד דרך ציוריו, למשל כמו ג' הילד שכתבתי עליו במאמר זה, השינוי מיהר לבוא ותוך מספר ימים הוא כבר צייר את עצמו באופן שונה לחלוטין מהאופן שהצגתי כאן.

 

5. סוד קטן – עושה לי הרושם שקשב וריכוז הוא ה-דבר אותו יצטרכו ילדינו בעתיד. לאחר תהליך הדרכת הורים או טיפול רגשי, כאשר המצב הרגשי של הילד מוטב מאד מהר מופיעים ציורים עשירים אך גם מאורגנים. במילים אחרות, הילדים לומדים לנהל את הבלאגאן הפנימי כאשר יש בסיס רגשי טוב שתומך בכך! והשינוי אגב, יכול לקרות אפילו תוך מספר ימים…
בהצלחה!

רוצה לדעת עוד על ציורי ילדים? 

לרכישת הספר  "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים " בהנחה  לחצו כאן

להרשמה ופרטים בנוגע לקורס "פענוח ציורי ילדים והדרכת הורים"   לחצו כאן

 

רוצה לדעת עוד על ציורי ילדים?  לרכישת המדריך השלם בהנחה לחצו כאן