שאלות נפוצות – טיפול רגשי

כיצד נראית פגישה טיפולית ?

 

למעשה לא מדובר באיזה 'פורמט אחיד' של פגישה לכולם. זה מתחיל משיחה… אני אקשיב, אשאל שאלות ואנסה להבין ולמקד את הסיבות בגללן פנית. כל שיחה מתחילה ומסתיימת בדרכה שלה, לפעמים מדברים על העבר והילדות, ולפעמים מדברים על מה שקרה רק אתמול. לפעמים על מערכות יחסים, ולפעמים על מה שכואב בלב.
לאט לאט, סיפור נקשר לסיפור אחר ונוצרת הבנה ייחודית סביב אותה סיבה שבגללה פנית, ועם ההבנה הזו מגיעות תחושות של שינוי והקלה.

 

מה חשוב לדעת לפני בחירת מטפל ?

 

לפני בחירת מטפל, כדאי לברר מהו הרקע המקצועי וההכשרה שלו. חשוב לברר שהטיפול ינוהל בידיים טובות ומקצועיות. בדקו שמדובר באדם שעוסק בטיפול מספר שנים, ועבד עם מגוון רחב של אוכלוסיות. מעבר לזה, כל השאר זו בחירה אישית שלך. הרי בסופו של דבר, מדובר במפגש אנושי לכן אם ניתן יהיה להרגיש בפגישות הראשונות שיש לפניך מישהו קשוב שמצליח לתרגם באופן מעניין את דברייך, יתכן ומצאת מטפל טוב עבורך.

 

מדוע הדרכת הורים היא חלק בלתי נפרד מטיפול בבני נוער?

 

הדרכת הורים הינה חלק אינטגראלי מכל טיפול רגשי בבני נוער. בהדרכת ההורים נדבר על כל מה שאתם, ההורים, מרגישים במערכת היחסים עם בנכם אות בתכם.
הדרכת ההורים נתפרת בעדינות לתוך התהליך הטיפולי, יתכן ותרגישו שינוי במערכת היחסים תוך כדי הטיפול הרגשי ותרצו לבדוק כיצד להתמודד עם השינויים. יתכן ותרצו לשמוע כיצד אני מתרשמת מהקשיים השונים ולאילו כיוונים הטיפול מתפתח.
מטרת הדרכת ההורים היא להמשיך ולשמור על הקשר שלכם עם הילד. אתם הדמויות המשמעותיות בחייו, וככאלה יש לכם כוח רב להשפיע על האווירה המשפחתית בביתכם, ולסייע לבתכם או לבנכם להצליח בבית ובחברה.

 

איך מסבירים למתבגרים מהו טיפול רגשי?

 

יש מתבגרים שמבקשים טיפול עבור עצמם ואז אין צורך להסביר מהו טיפול מעבר למקום בו תוכל לשתף בכל הקשיים שלך ולהתחזק. כאשר מתבגר מתנגד ללכת לטיפול, אי אפשר להביאו בכוח כמובן, אך אפשר להציג את הטיפול בתור הזדמנות.
הפגישה הראשונה היא בכל מקרה פגישה של ההורים ללא הילד, אפשר בפגישה כזו להתלבט ביחד לגבי האופן שבו יוצג הטיפול לנער או לנערה, ומהי הדרך הטובה ביותר עבורם. מתבגרים רבים חושבים שהם היחידים שמופנים לטיפול וכדאי לספר להם שהמציאות שונה מכך. אל תלחצו עליהם לפנות לטיפול, במקום זה אמרו את העמדה שלכם לגבי החשיבות של הטיפול, שתפו אותם בחוויות שלכם מטיפול רגשי שאתם עברתם, אפשרו להם לנסות ולהחליט בעצמם.
במידה והקושי של הנער/ה מדובר בבית, אפשר בשיחה שקטה להתייחס אל הקושי ולהציע את האפשרות של טיפול.

 

האם אפשר לבדוק תופעות פיזיות ומחלות שונות, באמצעות פענוח ציורי ילדים?

 

אפשר בהחלט. למעשה, מצב פיזי הוא הדבר הראשון שאני בודקת בציורים.
מאחר וילדים מציירים גם מחלות וקשיים אחרים בציוריהם, ניתן לחסוך לכם ההורים שעות של דאגות, התלבטויות והתעסקות שלמה סביב תפקודו של הילד – בהפנייה ממוקדת ומקצועית לבדיקה רפואית על סמך פענוח הציורים. קרה לי, למשל, שפגשתי הורים מודאגים לילד שנמנע מלצייר. בעקבות זאת, הוא הופנה ע"י הגננת לריפוי בעיסוק ולהתייעצות עם פסיכולוג. בבדיקת ציוריו נתגלתה בעיה של מיקוד ראייה (בעיה שלא תמיד מתגלה בבדיקה השגרתית של טיפת חלב), מרגע זה הדרך לפתרון היתה קלה ומהירה.
מגוון רחב של תופעות פיזיות אחרות מופיעות בציורים ולהלן מספר דוגמאות: לקות בדיבור, אמבות בבטן, בעיות הרטבה, מחלות אף אוזן וגרון, הפרעות אכילה, התעללות פיזית/מינית, כאבי ראש, הפרעות שינה ועוד…
יש לציין, בפענוח ציור של ילד אינני מתמקדת בתופעות הפיזיות, אלא במקור הפסיכולוגי שהוביל את הילד להתחיל להרטיב פתאום, להפסיק לאכול, להיות עצבני וחסר שקט וכד' כמו כן, אני בודקת את ההשלכה של הקושי הפיזי על ההתנהגות הכללית של הילד. אם ניתן לפתור את הבעיה ההתנהגותית דרך הקושי הפיזי, אני מפנה כמובן לרופאים מוסמכים.

 

מאיזה גיל אפשר לאבחן ציור של ילד?

 

אפשר לאבחן ציור מהרגע שבו הילד מתחיל לשרבט. בשלב הזה, פענוח הציור נעשה באמצעות כלים גרפולוגיים דוגמת: בדיקת הלחץ, אופי הקו, התארגנות כללית בדף ועוד… כאשר הילד משפר את מיומנותו ניתן לבדוק גם את שילובי הצבעים, אופן שרטוט הצורות ובהמשך: דמויות, בתים, פרפרים, לבבות, עצים, ציפורים וכדומה.
לגבי אבחון כתב יד של ילד, ניתן לאבחן כבר לקראת סוף שנת הלימודים הראשונה, מאחר ומחקרים בתחום מגלים שיש הבדלים בין כתבי היד של ילדי כיתה א' וזאת, למרות שכולם עדיין לא סיגלו מיומנות מספקת.
עם זאת, במקרים כאלו אני מעדיפה לבדוק במקביל לכתב ידו של הילד, גם את ציוריו וכך לקבל תמונה רחבה ומעמיקה יותר.

יש לכם עוד שאלות? – צרו איתי קשר ואשמח לענות לכם.