מיכל וימר מיכל וימר
  • דף הבית
  • אודות
  • קורסים
    • שנה א' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • שנה ב' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • לימודי תעודה באמנות השיח המרפא
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • הרצאות על פענוח ציורי ילדים
    • קבוצות הדרכה לבוגרות
    • מכתבי תודה
  • טיפול רגשי
    • ייעוץ ופענוח ציורי ילדים
    • טיפול רגשי למבוגרים
    • ייעוץ משפחתי והדרכת הורים
    • שאלות נפוצות בטיפול
  • חנות
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • קלפי מעגלי שיח
    • המדריך לציורי ילדים
  • בתקשורת
    • הופעות בטלוויזיה
    • ארכיון המאמרים
    • מאמרים בערבית
  • צור קשר
  • חוברת מתנה
  • דף הבית
  • אודות
  • קורסים
    • שנה א' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • שנה ב' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • לימודי תעודה באמנות השיח המרפא
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • הרצאות על פענוח ציורי ילדים
    • קבוצות הדרכה לבוגרות
    • מכתבי תודה
  • טיפול רגשי
    • ייעוץ ופענוח ציורי ילדים
    • טיפול רגשי למבוגרים
    • ייעוץ משפחתי והדרכת הורים
    • שאלות נפוצות בטיפול
  • חנות
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • קלפי מעגלי שיח
    • המדריך לציורי ילדים
  • בתקשורת
    • הופעות בטלוויזיה
    • ארכיון המאמרים
    • מאמרים בערבית
  • צור קשר
  • חוברת מתנה
מיכל וימר
  • דף הבית
  • אודות
  • קורסים
    • שנה א' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • שנה ב' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • לימודי תעודה באמנות השיח המרפא
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • הרצאות על פענוח ציורי ילדים
    • קבוצות הדרכה לבוגרות
    • מכתבי תודה
  • טיפול רגשי
    • ייעוץ ופענוח ציורי ילדים
    • טיפול רגשי למבוגרים
    • ייעוץ משפחתי והדרכת הורים
    • שאלות נפוצות בטיפול
  • חנות
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • קלפי מעגלי שיח
    • המדריך לציורי ילדים
  • בתקשורת
    • הופעות בטלוויזיה
    • ארכיון המאמרים
    • מאמרים בערבית
  • צור קשר
  • חוברת מתנה
  • דף הבית
  • אודות
  • קורסים
    • שנה א' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • שנה ב' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • לימודי תעודה באמנות השיח המרפא
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • הרצאות על פענוח ציורי ילדים
    • קבוצות הדרכה לבוגרות
    • מכתבי תודה
  • טיפול רגשי
    • ייעוץ ופענוח ציורי ילדים
    • טיפול רגשי למבוגרים
    • ייעוץ משפחתי והדרכת הורים
    • שאלות נפוצות בטיפול
  • חנות
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • קלפי מעגלי שיח
    • המדריך לציורי ילדים
  • בתקשורת
    • הופעות בטלוויזיה
    • ארכיון המאמרים
    • מאמרים בערבית
  • צור קשר
  • חוברת מתנה
ילדים במלחמה – פענוח ציורי ילדים

בעיצומה של הלחימה וגם ביום שאחרי, נרגיש את ההשלכות. יש ילדים שיודעים "לגייס" את עצמם ברגע האמת ומאפשרים ביטוי לפחדים רק אחרי שהכל נרגע כביכול. יש ילדים שברגע עצמו יראו גילויי מתח וחרדה – כל אחד והקצב האישי שלו.

ציורי ילדים, במקרה הזה, עשויים לסייע למבוגרים המלווים את הילד להבין בראש ובראשונה באיזו דרגת מתח וחרדה הוא מצוי, אך גם ולא פחות חשוב מכך מהם הפתרונות היעילים ביותר עבורו לשעת משבר. אשתדל לתת עתה מספר דוגמאות מלוות בציורים.

מתח בציורי ילדיםענבל בת ה- 7 נתבקשה לצייר מלחמה ושלום. מדובר בהזמנה של ציור מונחה – ואפשר בהחלט לעשות כזו הנחייה עם ילדים בוגרים. הציור, בעיתות מצוקה, הוא כלי נפלא לכל אותם ילדים שמתקשים לדבר במילים. במקרים אחרים הוא מלווה את הדיבור, והילד מבטא את מה שעובר עליו ואז הציור מלווה את הדיבור, משתלב במקומות האילמים יותר.
Darom1

בהתבוננות ראשונה על ציורה של ענבל, ניתן לאתר מיד מגוון סימנים הקשורים למצוקה בעיתות של מלחמה:

1. צביעה סוערת וחסרת שקט

2. מרווחים לא אחידים שיוצרים תחושת סערה

3. רגרסיה ברמת הציור לה היא מסוגלת – למשל, בהקשר לשמירה על גבולות צורניות.

בשלב זה, לא ניתן עדיין להסיק מצוקה מהציור משום שזה ציור אחד בלבד ומוזמן מראש.

ומה קורה בחלק של השלום – החלק השמאלי של הציור: שם כבר יש ארגון, אלמנטים ברורים, פחות גלישות מאלמנט לאלמנט אחר, אבל מעניין – ריק גדול במרחב בדף, הרוב לבן.

נמשיך – ענבל נתבקשה לצייר שני ציורים ובחרה לצייר אחד מחולק לשניים. היא יצרה שני מרחבי ציור האחד עמוס והשני ריק, האחד עם דמויות אנוש והשני ללא, האחד לא מובנה צורנית והשני מובנה מאד. מה כל המידע הזה אומר?

כאן, אפשר להתקדם לשלב הבא של בניית הפתרון המתאים – החלוקה לשניים מאפיינת מצבי מתח וחרדה, העולם נתפס כשחור ולבן, אין אמצע. מספיק למשל לשים לב לאופן בו התנהל לוח השידורים בטלוויזיה בימים האחרונים – אין אמצע – מבוקר עד ערב דיווחים, פרשנויות ומפות הדגמה. שוחחתי בטלפון השבוע עם כמה משפחות מהדרום, שציינו בפניי שגם זה 'מטח כבד' בפני עצמו – מדוע אי אפשר היה מדי פעם להראות תוכניות אחרות, ולהשאיר את שורת הדיווחים מטה? שאלו אותי… מדוע אי אפשר קצת לשבת עם הילדים ולראות יחד תוכנית של שגרה? מילים כדורבנות בעיניי.

תפיסת העולם הזו זולגת גם לילדים – האם בעיתות שלום באמת הכל מסודר, מובנה ושקט? כולנו יודעים שלא כך פני הדברים. לכן, בהקשר לענבל כצעד ראשון לפתרון הייתי מציעה ציור מקשר, ציור שמראה את האמצע ומדגיש את הגשר בין מלחמה לשלום. הייתי מציעה עוד לספר דרך הציור על השלום – מה עושים בעיתות שלום? האם אפשר להוסיף אנשים גם לשם? אילו מלחמות קטנות קורות בעיתות שלום? ואיזה שלום קטן יכול לנבוע ממלחמה? – אלו כמובן שאלות שיש להתאים בניסוחן לגיל הילד המצייר אך הן באמת אפשריות.

גילוי מתח בציורי ילדים

הנה עוד דוגמא שנשלחה אליי לפני מספר ימים . יובל בת ה 5, מתגוררת ביישוב בדרום ואמה שואלת האם היא בחרדה. נשלחו אליי, כפי שגם ביקשתי, ציורים מהתקופה הנוכחית וציורים מימים רגועים יותר. ההשוואה כאן, היא עיקר העבודה, והיא מאפשרת לקבל תמונה רחבה ואמתית על הילד.

Darom2

אז בשלב ראשון, אומר לכם כי גילויי חרדה לא מצאתי בציור. אולי כאן המקום להפריד בין גילויי חרדה לגילויי פחדים – אלו האחרונים הם מתונים יותר ומותאמים למצב האובייקטיבי – תגובה הגיונית למצב של מתח ומשבר. גם גילויי חרדה הם תגובה למצב מתח ומשבר אך הם לא קורים אצל כל הילדים ולא באותן עוצמות.

אם אחזור להתמקד בציורה של יובל, אומר שני דברים עיקריים: המתח העיקרי שהיא חווה קשור למתח בין דמויות ההורים או המשפחה המורחבת (כמובן שזה אך טבעי שתהיו מתוחים בעיתות מלחמה) העניין הוא שזה מופיע בציוריה – שימו לב לקו החזק בו מצוירת הדלת והחלונות ולחציית הבית לשניים – הפתרון הראשון שעולה כאן לגביה, הוא לשים לב עד כמה היא קשובה לשיחות של 'הגדולים' ואם אפשר למנוע ממנה זאת ולו במעט. אני יודעת שזה מורכב עם יובל, וכאן אפנה לפתרון המרכזי השני:Darom3

יובל היא ילדה מתוקה ונבונה במיוחד. היא רוצה לדעת הכל ושואלת את כל השאלות החכמות, בדרך כלל הרבה מעבר למצופה בגילה. מה עושים עם זה? מצד אחד, נסו לשים לב למינון החשיפה לשיחות של 'גדולים' – כוונתי לשיחות בהם מבטאים באופן חופשי את התחושות, הכעסים, המחשבות סביב המציאות המורכבת א-ב-ל מצד שני, הכבירו בהסברים הגיוניים ותואמי גיל – אפשר להסביר לה איך עובדת מערכת כיפת ברזל, אפשר להסביר לה את החלק היחסי הפעוט מתוך כלל השיגורים שבאמת מצליח לפגוע, אפשר להסביר לה אפילו מאילו חומרים בנויים הקירות וכיצד הם עוזרים ומגינים עלינו – כל הסבר שעיקרו לוגי, קוגניטיבי, מובנה נתונים ברורים שניתן לראות אותם הוא הסבר שיניח את דעתה.

Darom4

אגב, בנימה אישית – פתרונות אלו יהיו טובים עבור יובל גם בימים רגועים יותר כאשר אתם רוצים לה להכין אותה לקראת שינוי או מעבר כלשהו.

רוצה לדעת עוד על ציורי ילדים?

לרכישת הספר "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים " בהנחה לחצו כאן

להרשמה ופרטים על קורס "פענוח ציורי ילדים והדרכת הורים יצירתית"  לחצו כאן

שיתוף
פורסם ב: ארכיון המאמרים
« הקודם
הבא »
  • Facebook
  • YouTube
צרו קשר

    שם (חובה)

    דואר אלקטרוני (חובה)

    טלפון (חובה)

    סיבת הפניה(חובה)

    תוכן ההודעה

    הרשמה לניוזלטר
    כןלא

    חבבו אותנו

    טיפול למבוגרים | טיפול לבני נוער | פענוח ציורי ילדים | הדרכת הורים | קורס פענוח ציורי ילדים | ייעוץ משפחתי | השתלמויות מקצועיות | הרצאה על ציורי ילדים
    קלפי מודעות | קלפי אימון | קלפים טיפוליים | לימודי הדרכת הורים בשילוב פענוח ציורי ילדים

    Powerd by Websonality
    © 2020 todraw.co.il
    תפריט
    • דף הבית
    • אודות
    • קורסים
      • שנה א' – קורס פענוח ציורי ילדים
      • שנה ב' – קורס פענוח ציורי ילדים
      • לימודי תעודה באמנות השיח המרפא
      • תכנית ליווי להורים – המצפן
      • הרצאות על פענוח ציורי ילדים
      • קבוצות הדרכה לבוגרות
      • מכתבי תודה
    • טיפול רגשי
      • ייעוץ ופענוח ציורי ילדים
      • טיפול רגשי למבוגרים
      • ייעוץ משפחתי והדרכת הורים
      • שאלות נפוצות בטיפול
    • חנות
      • תכנית ליווי להורים – המצפן
      • קלפי מעגלי שיח
      • המדריך לציורי ילדים
    • בתקשורת
      • הופעות בטלוויזיה
      • ארכיון המאמרים
      • מאמרים בערבית
    • צור קשר
    • חוברת מתנה
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסט
    • הקטן טקסט
    • גווני אפור
    • ניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכה
    • רקע בהיר
    • הדגשת קישורים
    • פונט קריא
    • איפוס