ההרצאה "ציורים מדברים" היא חוויה צבעונית להבנת עולמו הפנימי של הילד.

מיתוס מספר 1 : כשילד מצייר דמות ללא ידיים הוא כנראה סובל מהתעללות מינית או פיזית!

מיתוס מספר 2 : ציור בצבע שחור מראה שהילד סובל מדיכאון חמור!

מיתוס מספר 3 : כשילד מצייר איברי מין הוא כנראה נחשף להתעללות מינית!

מיתוס מספר 4 : סירוב לצייר מצד הילד מעיד על לקות למידה משמעותית (דיסלקציה)!

המיתוסים הללו הם חלק מרשימה של תופעות בציורים, ונוטים לפרש אותם באופן מוטעה.


בהרצאה מרתקת המלווה במצגת צבעונית, הומור וסיפורים מעניינים מהחיים נצא יחד למסע בעולם הקסום של פענוח ציורי ילדים, במטרה להבין לעומק את השפה היומיומית בה משתמשים הילדים לביטוי עולמם הפנימי באמצעות הציורים נקבל מענה לשאלות המעסיקות הורים וא.נשי מקצוע רבים: האם לשרבוט יש משמעות ? באיזה חוגים יפתח הילד את ביטחונו העצמי ? מהי משמעותם של הצבעים המופיעים בציור ? כיצד הילדה מרגישה מאז שנולד לה אח קטן ? האם הילד מקובל או מרגיש דחוי? מהם הסימנים שיש לחפש בציורים לקראת כיתה א' ? מה עושים כשהילד מסרב לצייר פתאום ? מה מאפיין ציורי ילדים תאומים ? כיצד לזהות פחדים ומצוקות שהילד חווה דרך הציורים איך מציירים ילדי קשב וריכוז?


  • "מיכל שלום,
    תודה לך על ההרצאה המרתקת במסגרת אירועי יום האישה בבית הנשיא.
    ההרצאה ענתה על הציפיות והרבה מעבר לכך –
    עובדות בית הנשיא מאד נהנו מהרצאה שלך וזה השאיר טעם של עוד…"

    ציונה רוזנטל,
    ציונה רוזנטל,
    מנהלת תפקידים מיוחדים בלשכת נשיא המדינה
  • "למיכל,
    הבחירה בך הוכיחה את עצמה כמצוינת! בסוף ההרצאה היה מדהים לראות איך ענית בחן ובמקצועיות לשאלות האישיות של העובדים על ציורי הילדים שלהם.
    העובדים נהנו מאוד ונשארו עם טעם של עוד…"

    שגית מלכס,
    שגית מלכס,
    משאבי אנוש, חברת SAP
  • "למיכל,
    הסטודנטים נהנו מאד מההרצאה בעיקר בזכות הכישרון שלך ליצור רצף עם כושר הדיבור והמון חוש ההומור – כולם שיבחו את הרצאתך!
    והמשיכו לדבר על הנושא גם הרבה אחרי..."

     אולז'ן גולדשטיין,
    אולז'ן גולדשטיין,
    ראש מדור למידה מקוונת – מכון מופ"ת
  • "למיכל היקרה,
    נהנינו מהדרך הנמרצת, המשעשעת והסוחפת שבה הכנסת אותנו לעולמם של הילדים! במקצועיות בלתי רגילה ובחינניות מרשימה הצלחת לפתוח צוהר להבנה נכונה יותר של הילדים הסובבים אותנו"

     חגית בר-און
    חגית בר-און
    מעבדות מטרנה בע"מ
  • "למיכל שלום,
    ההרצאה הייתה פשוט הצלחה! כיוונת לקהל עם גילאים מגוונים, היית דינמית והצלחת לתת מספר כלים בזמן קצר.
    הפידבקים מהעובדים היו מצוינים וקיבלנו מענה הולם ביותר לצורך שלנו"

    דנה גרא,
    דנה גרא,
    משאבי אנוש, רדקום
  • "למיכל,
    ההרצאה שהעברת במסגרת אירועי יום המשפחה בחברתנו הייתה מרתקת ונעימה! הייתה היענות רבה בקרב העובדים והתגובות לאחר מכן היו טובות ומפרגנות, תודה על שהשארת הרבה מקום לשאלות ולהתייחסות אישית באווירה נעימה ורצינית."

    קרפ ליאורה,
    קרפ ליאורה,
    משאבי אנוש, דקסון

  • " לסיום כיתה י"א רצינו לקיים הרצאה המשלבת את החומר הפסיכולוגי שלמדו לצד יישום והתנסות. הילדים גילו עניין רב, עבדו ברצינות רבה וניכר היה כי רצו לקבל עוד מידע על ציוריהם. תודה על הרצינות והמקצועיות! במיוחד יש לציין את הסבלנות האינסופית שהפגנת כלפי כול תלמיד שפנה אליך בשאלה"

    צוות מורים מדעי החברה,
    צוות מורים מדעי החברה,
    תיכון הדרים, הוד השרון
  • "ההרצאה הועברה באופן מקצועי, תוך העברת ידע רב ומעניין בנושא. הגננות התרשמו מאד ולמדו מתוך הידע הרב שלך בתחום!
    התגלית בעיני הגננות כאישיות נעימה, קשובה, מעניינת וסבלנית לשאלות ותגובות המאזינות. ישר כוח!!!

    פנינה גולן
    פנינה גולן
    חברת הועד הארצי - ארגון הגנים הפרטיים
  • "הרצאתך אתמול במכללה הייתה מהטובות ששמעתי! הקהל לא הפסיק להתפעל ממך גם אחרי שהלכת…
    ממש גרמת לי לרצות להעמיק בתחום ולנסות ללמוד אותו. יישר כוח!"

    אסתר וייס,
    אסתר וייס,
    תלמידה במכללת ירושלים
  • "כגננות ומחנכות, קיבלנו שעת חוויה והבנה לעולמם הפנימי של ילדים, עולם המתגלה דרך שרבוטי קטנטנים
    בדרכך הנעימה והרהוטה, עוררת בנו את הצורך להמשיך וללמוד לפענח ציורי ילדים"

    מירה פרץ,
    מירה פרץ,
    יו"ר האיגוד הארצי לגני ילדים פרטיים
  • תודה על הרצאה מאלפת! יצאנו מרווחות מן המידע. הסטיגמות התנפצו וגם הדרך בה אנו מביטים על ציורי ילדנו השתנתה לטובה.
    הרצאתך ניתנה בצורה מעניינת, קולחת ואף משעשעת, כך שהערב בו בילינו עמך, עבר בהנאה והשאיר טעם של עוד…"

    מיטל קרופ
    מיטל קרופ
    ועד הורים, גני ויצ"ו
  • "רציתי לומר לך תודה על ההרצאה המדהימה שהעברת היום במכללה. ההרצאה הייתה עשירה בידע, מקצועית ומרתקת. פתחת אותי לדרך חדשה להבנת עולמם הרגשי של ילדים ואין לי ספק שנפגש שוב בעתיד!"

    חגית זיגלמן
    חגית זיגלמן
    תלמידה בסמינר הקיבוצים

בסיום ההרצאה ניתן לשלב השתלמות מקצועית הכוללת התנסות והעמקה חוויתית בשיטות לפענוח ציורי ילדים

ההשתלמויות שלנו הן מסע מעמיק בעולם של ציורי ילדים, נשב יחד במעגל נלמד כלים חדשים ונתנסה בפענוח ציורים. ההשתלמויות והסדנאות מיועדות לקהל מקצועי העוסק בהנחיה, אבחון וטיפול בילדים. כל סדנה מותאמת בתפירה אישית לתכנים המבוקשים, ומתמקדת בדוגמאות הרלוונטיות לתחום הפעילות של המשתתפים בה. בכל פעילות ניתן לשלב פענוח ציורי ילדים שהמשתתפים מביאים מהעבודה בשטח, לצד דוגמאות נדירות מהארכיון של המרכז.

משך כל הסדנה משתנה בטווח של בין 3 - 10 שעות אקדמאיות.


הגוף שלנו – פענוח דמויות אנוש בציורי ילדים: היבטים רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים. התמודדות עם מחלה קשה, דימוי ובטחון עצמי, התמודדות עם עודף משקל, תפיסת התפקוד החברתי, מיקום משפחתי ועוד.

המשפחה שלי – פענוח ציורי ילדים בדגש על הדינמיקה הפנים משפחתית: יחסי הורה ילד, יחסים בין ההורים, יחסים בין אחים. דוגמאות והתייחסות לציורים של ילדים במשפחות חד הוריות, גירושין, ילדי אסירים, משפחות הומו – לסביות, ציורי תאומים ועוד.

עץ החיים – העץ כייצוג תפיסת העצמי וכשיקוף לדימוי עצמי של הילד. העץ כסמל ליחסים בתוך המשפחה, תפקוד חברתי ורגשי של המצייר, דפוסי התנהגות ומנגנוני הגנה. צפייה ותרגול על ציורי ילדים עם קשיי קשב וריכוז, ילדים שחוו אבדן במשפחה ועוד.

צבעים, אינטליגנציה וכישרונות – משמעות הצבעים בציורי ילדים ומבוגרים, התנסות בטכניקות לאבחון ולעבודה בשילוב צבעים, איתור קונפליקטים רגשיים המשפיעים על התפקוד ההתנהגותי. איתור כישרונות ואינטליגנציה רב גונית במהלך שנות ההתבגרות של הילד.

פחדים ומצוקות בציורים – פענוח ציורי ילדים שחוו התעללויות שונות, התייחסות לציורי מבוגרים מתעללים, התמודדות עם אובדן. איתור מצוקות בכתבי יד של ילדים ובני נוער, התייחסות פרטנית למקרים שמציגים המשתתפים בסדנא.

אבחון ציורי מנדלות - התנסות בעבודה עם ציור עגול (מנדלה) על פי גישות פסיכולוגיות שונות. התנסות אישית במודלים לאבחון ציורי מנדלות בדגש על העצמה והתפתחות, כולל מעגלי חיים, יחסים בין דוריים במשפחה ועוד

קלפים טיפוליים - טכניקות חדשות לעבודה עם קלפי "מעגלי שיח" - כניסה יצירתית למגירות הנפש. התייחסות לעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. שילוב של עבודה עם קלפים וציורים, התפתחות אישית בדינמיקה קבוצתית ובעבודה פרטנית.

ועוד מגוון רחב של אפשרויות.