מיכל וימר מיכל וימר
  • דף הבית
  • אודות
  • קורסים
    • שנה א' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • שנה ב' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • לימודי תעודה באמנות השיח המרפא
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • הרצאות על פענוח ציורי ילדים
    • קבוצות הדרכה לבוגרות
    • מכתבי תודה
  • טיפול רגשי
    • ייעוץ ופענוח ציורי ילדים
    • טיפול רגשי למבוגרים
    • ייעוץ משפחתי והדרכת הורים
    • שאלות נפוצות בטיפול
  • חנות
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • קלפי מעגלי שיח
    • המדריך לציורי ילדים
  • בתקשורת
    • הופעות בטלוויזיה
    • ארכיון המאמרים
    • מאמרים בערבית
  • צור קשר
  • חוברת מתנה
  • דף הבית
  • אודות
  • קורסים
    • שנה א' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • שנה ב' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • לימודי תעודה באמנות השיח המרפא
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • הרצאות על פענוח ציורי ילדים
    • קבוצות הדרכה לבוגרות
    • מכתבי תודה
  • טיפול רגשי
    • ייעוץ ופענוח ציורי ילדים
    • טיפול רגשי למבוגרים
    • ייעוץ משפחתי והדרכת הורים
    • שאלות נפוצות בטיפול
  • חנות
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • קלפי מעגלי שיח
    • המדריך לציורי ילדים
  • בתקשורת
    • הופעות בטלוויזיה
    • ארכיון המאמרים
    • מאמרים בערבית
  • צור קשר
  • חוברת מתנה
מיכל וימר
  • דף הבית
  • אודות
  • קורסים
    • שנה א' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • שנה ב' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • לימודי תעודה באמנות השיח המרפא
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • הרצאות על פענוח ציורי ילדים
    • קבוצות הדרכה לבוגרות
    • מכתבי תודה
  • טיפול רגשי
    • ייעוץ ופענוח ציורי ילדים
    • טיפול רגשי למבוגרים
    • ייעוץ משפחתי והדרכת הורים
    • שאלות נפוצות בטיפול
  • חנות
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • קלפי מעגלי שיח
    • המדריך לציורי ילדים
  • בתקשורת
    • הופעות בטלוויזיה
    • ארכיון המאמרים
    • מאמרים בערבית
  • צור קשר
  • חוברת מתנה
  • דף הבית
  • אודות
  • קורסים
    • שנה א' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • שנה ב' – קורס פענוח ציורי ילדים
    • לימודי תעודה באמנות השיח המרפא
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • הרצאות על פענוח ציורי ילדים
    • קבוצות הדרכה לבוגרות
    • מכתבי תודה
  • טיפול רגשי
    • ייעוץ ופענוח ציורי ילדים
    • טיפול רגשי למבוגרים
    • ייעוץ משפחתי והדרכת הורים
    • שאלות נפוצות בטיפול
  • חנות
    • תכנית ליווי להורים – המצפן
    • קלפי מעגלי שיח
    • המדריך לציורי ילדים
  • בתקשורת
    • הופעות בטלוויזיה
    • ארכיון המאמרים
    • מאמרים בערבית
  • צור קשר
  • חוברת מתנה
ילדים תאומים – פענוח ציורי ילדים

ציורי תאומים מבטאים פרדוקס נצחי: לעתים הם רוצים להיפרד ולכן יקפידו לצייר באופן שונה זה מזה, ובפעמים אחרות – יתקשו להתנתק ויחקו זה את זה.

במה שונים ציוריו של התאום מאלו של הילד היחידאי? כשמאבחנים כתב יד של אדם "שמאלי" (איטר יד ימינו), עושים זאת בכלים המשמשים גם לבחינת כתב ידו של "ימני". עם זאת, על כתבי יד של שמאליים חלים כללים המייחדים אותם משאר האוכלוסייה. כך למשל, כאשר אדם שכותב ביד ימין מייצר כתב בעל זווית קהה ושמאלית הדבר ייחשב למאומץ ולא טבעי, פשוט מפני שאין זו התנוחה הטבעית והנוחה ליד ימין. לעומת זאת, טבעי ביותר שאדם הכותב ביד שמאל ייצור כתב בעל זווית קהה.
כך גם לגבי התאומים: המציאות הפסיכולוגית שחי בה ילד תאום שונה מזו של הילד היחידאי. משום כך, תופעות המחייבות את התייחסותנו כשהן מופיעות אצל ילד יחידאי עשויות להיחשב נורמטיביות כשמדובר בתאום.

מיומנויות חברתיות של תאומים
ניקח למשל את המיומנויות החברתיות של התאום ובהן אופן התמודדותו עם פרידה. אלו משתקפות, בין היתר, בדרך ארגון הציור על גבי הדף, בזווית השרבוט וביחסי הקרבה והמרחק שבין הדמויות. התאומים אינם מכירים את התחושה של "להיות לבד", ולכן מסגלים לעצמם מיומנויות חברתיות בצורה שונה מהילדים היחידאים. לעתים יהיה להם קל יותר ליצור קשרים אינטימיים של "אחד על אחד" מאשר לתפקד בסיטואציות חברתיות מורכבות. במקרים אחרים, יהיה אחד מהם חברותי יותר והשני יבחר האם לחקות אותו או לא.

חיקוי בקרב תאומים
גם נושא החיקוי בציורי תאומים משמעותי וחשוב לצורך האבחון. מצד אחד אנחנו עדים לצורך שלהם להיבדל ולהיפרד, ומצד שני הם שואפים לחלוקה סימטרית מוחלטת בכל.
גם בציורים נוכל לראות רצון להיבדלות: תאום אחד שוקד על ציור מעגלי בעוד שהאחר נמצא בעיצומו של תרשים הנדסי. מצד שני, לעתים נמצא תאום שמציץ לציורי אחיו ומחקה את האלמנטים המופיעים בהם. אלא שכאן לתופעת החיקוי יש חשיבות רבה – חיקוי בקרב תאומים מחפה לעתים על פער במיומנויות המוטוריות של אחד מהשניים. לא תמיד ההורים רואים את הפער הזה, אך הוא מופיע באופן ברור ביותר בציורים.

מריבות של תאומים
כמעט כל הורה מוטרד ברמה כזו או אחרת מהמריבות שבין ילדי המשפחה. כשמדובר בהורים לתאומים, המשאבים המשותפים ושלבי ההתפתחות המקבילים מזמנים מריבות ומאבקים. התאום מוצא עצמו נאבק באופן שונה וחזק יותר לעיתים, מזה של הילד היחידאי מול אחיו. לכן נתייחס באופן שונה ואפילו סלחני למריבות וכעסים המשתקפות מהציור דרך סוג הלחץ המופעל, שילובי הצבעים וגם בעצם הבחירה בנושא הציור.
חשוב לדעת שגם התופעות הפיזיות הייחודיות ללידת תאומים מתבטאות בציורים. מחקרים מראים כי תופעות כמו סיבוכים בזמן ההיריון או משקל לידה נמוך, משפיעות גם על ההתפתחות הקוגניטיבית-שפתית וגם על היכולות הרגשיות והחברתיות. לכן כאשר ציור של תאום אינו תואם לגילו או במקרה של רגרסיה בשלבי הציור, הדבר יכול להיחשב לנורמטיבי בציורי תאומים ולאו דווקא להתפרש כאחד מסימני המצוקה (ראו מאמר קודם) כפי שזה בציורי ילדים יחידאים.

עוד על ציורי אחים תאומים

clip_image002_0003הוריו של א', בן החמש וחצי, הגיעו להדרכת הורים. בפגישה הם סיפרו שהם מרגישים שבנם בוחן את גבולות סבלנותם ותוהים אם זו מניפולציה מצידו.
א' הוא ילד ערני ופעלתן, חשיבתו המקורית מלאת דמיון ומעוף. הוא אוהב להמציא סיפורים, ולעתים קרובות מעלה רעיונות מבריקים. השרטוטים המדויקים שלו מעידים על חשיבה מרחבית מפותחת. עם זאת, מציוריו עולה פער משמעותי בין יכולותיו האינטלקטואליות לבגרותו הרגשית. החשיבה האנליטית מסייעת לו להבין את חוקי החברה בה הוא נמצא, הוא מודע למחיר שיידרש לשלם בגין התנהגותו בסופו של דבר, ולכן נמנע מלבטא בחופשיות את רגשותיו מחוץ לסביבת הבית הבטוחה.

כתוצאה מכך, לא תמיד פשוט לבלות אתו בבית: הוא מתפרץ, דורש תשומת לב רבה מתעקש שהכול ייעשה בדרך שלו ומסרב לבצע הוראות שאין הסבר הגיוני מאחוריהן. הוא גם מגלה אי שקט גדול ברגע שהדברים לא "יוצאים" באופן המושלם שקיווה לו. הדבר נובע מהתסכול הפנימי שהוא חש בגלל הקושי לבטא את רגשותיו לעומת הקלות שבה הוא מבטא רעיונות קוגניטיביים.
בציוריו מתבטאת העקשנות הרבה שמאפיינת אותו: פעמים רבות אין מאחוריה סיבה הגיונית, אלא פרינציפ ורצון עז להיות שותף קובע ומשמעותי במשפחה.
הפער בין הצד האינטלקטואלי לרגשי יוצר אצלו לחץ רב המלווה בפחדים וחרדות שמא יטעה וייכשל.

חשוב לו להבין כל דבר לעומק, הוא מרגיש ביטחון רק כשהוא שולט במתרחש סביבו, ומשום כך מעדיף שלא לחשוף את רגשותיו האמיתיים בסביבה זרה. הסברתי להוריו שגם כשהוא משתמש במניפולציות רגשיות – הוא עושה זאת בגלל קושי אמתי לשלוט ברגשותיו. אפשר לסייע לו בעניין הזה בדרכים רבות ומגוונות, תוך פיתוח מודעות לרגשותיו ולרגשות הסובבים אותו.

אין לי ספק שבמסגרת העלייה לכיתה א' והלימודים שהחלו לפני ימים ספורים הילד הזה יצליח להתמודד בקלות עם המשימות הקוגניטיביות. עם זאת, הקשיים עלולים לצוץ כשייאלץ להתמודד עם כישלון או עם שאלה שאינה נפתרת מיד ובקלות.

רוצה לדעת עוד על ציורי ילדים?

לרכישת הספר "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים" בהנחה לחצו כאן

להרשמה ופרטים על מסלול לימודי תעודה "פענוח ציורי ילדים והדרכת הורים יצירתית" לחצו כאן

שיתוף
פורסם ב: ארכיון המאמרים
« הקודם
הבא »
  • Facebook
  • YouTube
צרו קשר

    שם (חובה)

    דואר אלקטרוני (חובה)

    טלפון (חובה)

    סיבת הפניה(חובה)

    תוכן ההודעה

    הרשמה לניוזלטר
    כןלא

    חבבו אותנו

    טיפול למבוגרים | טיפול לבני נוער | פענוח ציורי ילדים | הדרכת הורים | קורס פענוח ציורי ילדים | ייעוץ משפחתי | השתלמויות מקצועיות | הרצאה על ציורי ילדים
    קלפי מודעות | קלפי אימון | קלפים טיפוליים | לימודי הדרכת הורים בשילוב פענוח ציורי ילדים

    Powerd by Websonality
    © 2020 todraw.co.il
    תפריט
    • דף הבית
    • אודות
    • קורסים
      • שנה א' – קורס פענוח ציורי ילדים
      • שנה ב' – קורס פענוח ציורי ילדים
      • לימודי תעודה באמנות השיח המרפא
      • תכנית ליווי להורים – המצפן
      • הרצאות על פענוח ציורי ילדים
      • קבוצות הדרכה לבוגרות
      • מכתבי תודה
    • טיפול רגשי
      • ייעוץ ופענוח ציורי ילדים
      • טיפול רגשי למבוגרים
      • ייעוץ משפחתי והדרכת הורים
      • שאלות נפוצות בטיפול
    • חנות
      • תכנית ליווי להורים – המצפן
      • קלפי מעגלי שיח
      • המדריך לציורי ילדים
    • בתקשורת
      • הופעות בטלוויזיה
      • ארכיון המאמרים
      • מאמרים בערבית
    • צור קשר
    • חוברת מתנה
    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסט
    • הקטן טקסט
    • גווני אפור
    • ניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכה
    • רקע בהיר
    • הדגשת קישורים
    • פונט קריא
    • איפוס